Faciliteer je medewerkers of kies zelf een thuiswerkplek

Thuiswerken corona virus

Steeds meer mensen werken tegenwoordig thuis. Dit heeft met name te maken met de uitbraak van het Corona virus. Toch was er al sprake van een toename van het thuiswerken. Ook voor de Corona uitbraak werkten al 39% meerdere dagen per week thuis. 

Thuiswerken is goed te doen, maar zorgt wel voor kosten die u anders niet had gemaakt. Nu is de vraag wie betaald deze kosten? Kort gezegd: de werkgever is verantwoordelijk voor een veilige en gezonde werkplek. Dat is bepaald in de Arbeidsomstandighedenwet. Voor de rest gelden vooral de afspraken die zijn vastgelegd in de cao of in het arbeidscontract.

Niet alleen op kantoor maar ook als je thuis werkt heb je goed meubilair nodig. Weken met een gebogen rug achter je laptop aan de keukentafel zitten is niet gezond. Als je daardoor rugklachten krijgen is de werkgever aansprakelijk. Het is dus mogelijk om met je werkgever te bespreken om een ergonomische werkplek aan te schaffen voor bij jouw thuis. De werkgever kan de aanschafkosten van de belasting aftrekken. Dat valt onder de arbo-regeling.

Nu zijn er twee mogelijkheden:

  1. De werkgever blijft eigenaar van het meubilair.
  2. De werknemer wordt eigenaar van het meubilair.

1. De werkgever blijft eigenaar van het meubilair.

De werkgever schaft het meubilair aan en blijft eigenaar. Zodra de werknemer uit dienst gaat kan het meubilair weer worden gebruikt voor een andere werknemer.

Voordelen voor de werkgever: 

  • De werkgever bepaalt zelf een budget voor de thuiswerkplek;
  •  Aangezien de medewerker minimaal 1 dag in de week thuis gaat werken kan de reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer ook aangepast worden, op deze wijze verdient de werkplek zichzelf terug;
  • De werkgever investeert 1 keer in een thuiswerkplek die bij verloop van medewerkers hergebruikt kan worden;
  • financieel voordeliger.

Voordelen voor de werknemer:

  • Bij wisseling van baan wordt de werkplek opgehaald en zit men niet men een werkplek die wellicht niet nodig (meer) is
  • Gemak, geen zoektocht naar meubilair nodig, met 1 druk op de knop bestellen. 
  • De werknemer ontvangt, gegarandeerd, een Arbo-verantwoorde werkplek.

2. De werknemer wordt eigenaar van het meubilair.

Voordelen voor de werkgever: 

  • De werkgever wordt volledig ontzorgd;
  • De werkgever weet dat de geleverde werkplek conform Arbo-regelgeving is geplaatst en ingericht;
  • Geen administratieve rompslomp (alleen een eventuele terugbetaling als medewerker uit dienst gaat).

Voordelen voor de werknemer:

  • Vrije keuze in maten en uitstraling werkplek (mits binnen Arbo-regels);
  • Betrouwbare leverancier, geen verrassingen;
  • Vrije invulling van het ontvangen bedrag.

Bekijk hier ons aanbod!